تبلیغات
بابا ماهی داد - نمونه سوالات کتاب احیاء تفکر اسلامی
بابا ماهی داد
وبلاگی برای بچه های خوب جزیره قشم و ایران زیبا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با سلام
اینجانب خانم سرودی آموزگار پایه اول از جزیره قشم افتخار دارم که به واسطه این وبلاگ در خدمت شما بزرگواران باشم . امید وارم که از مطالب وبلاگ استفاده ببرید و مارا از نظرات مفید خود بهره مند سازید .
با تشکر

آدرس وبلاگ
babamahydad.mihanblog.com
آدرس ایمیل
babamahydad@mailfa.org

مدیر وبلاگ :
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد طرح سه سه آموزش و پرورش چیست ؟






برای دیدن ادامه ی نمونه سوالات به ادامه مطلب بروید

با توجه به آزمون غیر حضوری قرار داده شده در سایت  ltms.medu.ir



با تشکر از همکار گرامی : جواد فضیلت



نمونه سوالات کتاب احیاء تفکر اسلامی – منبع اصلی را مطالعه نمایید.

1- دو حادثه سبب شده است كه اربعین ، اربعین باشد : ؟الف- ورود اولین زائر رسمی به زیارت باعبدالله علیه السلام یعنی‏ روز ورود جابربن عبدالله انصاری از مدینه به كربلا برای زیارت ، و دیگر اینكه بطور كلی زیارت حسین بن علی علیه السلام در این روز مأثور است‏ ب- سنت زیارت كردن اباعبدالله از دور و نزدیك

2 – فلسفه زیارت امام حسین وارد شده است به چه منظور است؟      همه به منظور پیوند با شهیدان است .

3 - اقبال چگونه مردی است ؟              اروپا رفته و اروپا شناخته ،دنیای اروپا او را به‏ عنوان یك تفكر و دانشمند و صاحبنظر می‏شناسد ، او كسی نیست كه در گوشه‏ هند منزوی شده .به علم جدید هم بسیار علاقه مند است و جوانان مسلمان را تشویق می‏كند كه علوم جدید را بیاموزند. تحصیلات عالیه خودش را در اروپا كرده و اروپا را شناخته است و به ارزش علم جدید فوق العاده واقف و معترف است ، در عین حال اولین چیزی كه در گفتار این مرد جلب توجه‏ می‏كند و آن را در اشعار خودش به صورت منظوم بیان كرده است ، این است‏ كه آن چیزی كه امروز آن را " تمدن اروپائی " می‏گویند ، یعنی اقبال اروپا رفته و اروپا شناخته ، آینده تمدن اروپا را بسیارشوم و خطرناك می‏داند. مشرق زمینی‏ها و مخصوصا مسلمین را پرهیز می‏دهد كه تحت تأثیر تمدن اروپا قرار نگیرند . از جمله در كلمات خودش چنین می‏گوید : " آنها كه چشمشان از تقلید و بردگی كور شده است نمی‏توانند حقایق بی‏پرده را درك كنند ، این فرهنگ و تمدن نیم مرده اروپائی چگونه می‏تواند كشورهای ایران و عرب را حیات نوین‏ بخشد هنگامی كه خود به لب گور رسیده است " .

4- تاریخ جدید از نظر اقبال؟   " تاریخ جدید ، سرعت عظیمی است كه جهان اسلام با آن سرعت از لحاظ روحی در حال حركت به طرف مغرب زمین است " . می‏گوید : تاریخ جدید این كشورها این است كه به سرعت به سوی مغرب‏ زمین حركت می‏كنند بعد برای اینكه میان علم و تمدن مغرب زمین تفكیك كند می‏گوید : " و در این حركت هیچ چیز باطل و نادرست نیست ، چه ، فرهنگ‏ اروپائی از جنبه عقلانی آن " یعنی فقط از جنبه علمی و فكری " ، گسترشی‏ از بعضی مراحل فرهنگ اسلامی است " .

5 – از نظر اقبال کدام جنبه های اروپا خطر ندارد ؟ ا جنبه فكری و علمی اروپا - چون علم اروپا دنباله و امتداد علوم اسلامی است فرهنگ اروپا به معنی علماروپا دنباله فرهنگ اسلامی است .

6 – ترس ما از نظر اقبال از اروپا چیست ؟ " ترس ما تنها از این است كه ظاهر خیره كننده فرهنگ اروپائی از حركت ما جلوگیری كند و از رسیدن به ماهیت واقعی آن فرهنگ عاجز بمانیم‏ .

7 – بزرگترین عیب فرهنگ اروپا از نظر اقبال ؟    فقط با نیروی عقل ، كشتی بشریت‏ را از مهلكه نجات بدهد.

8 – به نظر اقبال چه چیز اروپا  هرگز به صورت عامل زنده ای در حیات آن در نیامده است ؟    مثالیگری اروپا

9 –مثالیگری اروپا ؟     یعنی ایده آلیسم اروپا ، كمال مطلوبهائی كه فرهنگ‏ اروپائی به بشر می‏دهد ، مسلكهائی كه به وجود می‏آورد ، ایسم هائی كه به‏ وجود می‏آورد و خیال می‏كند ملحق شدن به این ایسم ها بشر را می‏تواند نجات‏ بدهد .

10 - نتیجه نهائی تمام ایسم های ضد و نقیض كه در اروپا پیدا شده از نظر اقبال چیست ؟ بهره كشی از درویشان به سود توانگران



11 – از نظر اقبال  من سرگردان  چیست ؟    روح سرگردانی است ) كه‏ در میان دموكراسی‏های ناسازگار(در اروپا)با یكدیگر به جستجوی خود می‏پردازد .

12 -  از نظر اقبال   اروپای امروز بزرگترین مانع در  چیست ؟          راه‏ پیشرفت اخلاق بشریت است .

13- نكته دومی كه اقبال  روی آن بسیار اصرار دارد چیست‏؟ نقصی كه در فرهنگ و تمدن اروپائی امروز وجود دارد ، در فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی وجود ندارد

  14 – چرا اقبال اسلام را برای بشر پیشنهاد می دهد؟ الف - پشتوانه اش ایمان مذهبی است  ب -  چون از وحی سرچشمه‏ گرفته است ، می‏تواند تا اعماق روح بشر نفوذ بدهد.

15- چرا اسلام مثلاً حریت ، آزادی ، عدالت یا انسان دوستی ،حقوق بشر را پیشنهاد می‏كند و فرق آن با اروپا در چیست؟                        در روح بشر ضمانت اجرائی دارد.- در ضمانت اجرایی

  16 - بشریت امروز به سه چیز نیازمند است نام ببرید.   1 -  تعبیری روحانی از جهان . جهان تفسیری‏ روحانی و معنوی بشود نه تفسیری مادی.  آیه آن « افحسبتم انما خلقناكم عبثا »( سوره مؤمنون ، آیه 115)ه عدالت برپاست ، نیكی و بدی گم نمی‏شود ،  « لا تأخذه سنة و لا نوم »( سوره بقره ، آیه  255)(جهان آگاه و عاقل، جهان سمیع و بصیر است )  2 -   آزادی روحانی فرد .( در مقابل مسیحیت آزادی فردی یعنی برای فرد شخصیت قائل شدن‏ است وگرنه استعدادها بروز نمی‏كند .) 3- مقررات اسلامی =  اصولی اساسی و دارای تأثیر جهانی كه تكامل اجتماع بشری را بر مبنای‏ روحانی توجیه كند.  آیا اقبال مثل بسیاری از ما ، در همین حد متوقف می‏شود ، یعنی‏ نواقص و معایب تمدن اروپائی را می‏بیند و بعد اسلام را در صورت اساسی و زنده خودش می‏بیند و بعد می‏گوید : مطلب تمام شد ؟ نه یك مطلب كه ، در این‏ قسمت سوم است این ، برای این منظور سوم است ، حتی در اشعار خودش‏ كم و بیش همین منظور سوم را دارد ، البته منظور اول را هم دارد .

17 -  اولین چیزی كه بشر را سرگردان‏ كرده است و به موجب آن هیچ فكر و عقیده ای به صورت ایمان واقعی در بشر به وجود نمی‏آید ؟ ماتریالیسم است ، مادیگری است ، یعنی  تفسیر جهان به‏ صورت مادی است.

18 - اقبال‏ رسالت خودش و رسالت هر مسلمان روشنفكر مؤمنی را در چه می‏داند( در هفت خطابه یا اشعارش )؟منظور او چیست ؟  منظور سوم ، مقررات اسلامی است=  اصولی اساسی و دارای تأثیر جهانی كه تكامل اجتماع بشری را بر مبنای‏ روحانی توجیه كند.

19 - اقبال در اشعارش از چه چیز مسلمانان انتقاد می کند؟      تقلید كور كورانه ای كه مسلمانان از تمدن غربی دارند وروح اسلامی در مسلمین مرده است .

20- تعبیر لطیف امیرالمؤمنین علی علیه السلام از آینده اسلام و مسلمین‏ چیست ؟     « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا » ( 1 ) . یعنی مردم‏ جامه اسلام را به تن می‏كنند ولی آنچنانكه پوستین را وارونه به تن كنند .

21 -  اسلام بی‏خاصیت و بی‏اثر شبیه چیست ؟ مثل یك درخت پژمرده آفت زده ای می‏شود كه سر پا هست اما پژمرده و افسرده ، برگ هم اگر دارد برگهای پژمرده با حالت زار و نزار است .

22 – این آیه مربوط به چیست ؟  « یا ایهاالذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما یحییكم »( سوره انفال ، آیه 24  ) ای مردم ! ندای این پیغمبر را بپذیرید ، این پیغمبری كه‏ شما را دعوت می‏كند به آن حقیقتی كه شما را زنده می‏كند  .   حیات اسلامی ، حیات تفكر اسلامی (طرز تفکر مسلمانان)

23 - خاصیت حیات چیست ؟ حیات یعنی چه ؟ حیات یعنی حقیقت مجهول الكنهی كه دو خاصیت دارد ، یكی آگاهی و دیگری‏ جنبش . 

24 - قرآن در این آیه مردم جاهلیت را چه نامیده؟      اینها امواتند -  انك لا تسمع الموتی ( سوره نمل ، آیه 80) ، و ما انت بمسمع من فی القبور »(  سوره فاطر آیه 22 )

  25 – تعبیر از منطق ماشین دودی  چیست ؟ قانون كلی زندگی ما ایرانیان است كه هر كسی و هر چیزی تا وقتی كه ساكن‏ است مورد احترام است تا ساكت است مورد تعظیم و تبجیل است ، اما همینكه به راه افتاد و یك قدم برداشت نه تنها كسی كمكش نمی‏كند ، بلكه‏ سنگ است كه بطرف او پرتاب می‏شود و این نشانه یك جامعه مرده است.

26 – علائم جامعه زنده ؟                       الف – تحرک      ب- همبستگی میان افراد         

27 -تعبیر رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم در این سخن در مورد چیست ؟   « مثل المؤمنین فی تواددهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد اذا اشتكی منه عضو تداعی له سایر الجسد بالسهر و الحمی »  مثل مردم با ایمان ، آنهایی كه زنده به ایمانند ،........ همبستگی میان افراد        

28 – مصداق سخن بالای پیامبر کدام آیه است ؟ مصداق « یا ایها الذین‏ آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما یحییكم »( سوره انفال آیه24 )

29 – کدام نشانه از حیات در این سخن پیامبر است؟ « من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم »هر كسی كه بشنود مردی استغاثه می‏كند و مسلمانان را به كمك می‏طلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد ، در منطق من او مسلمان‏ نیست. همبستگی و پیوستگی با برادران مسلمان

30- کتاب تفسیرالمیزان از کیست ؟                                 علامه طباطبایی                       

31 – دو نکته در اربعین  امام حسین (ع)؟            آمدن جابر به زیارت امام حسین (ع) -  زیارت اربعین

32 - جریان ساختگی در روز بیستم ماه صفر بعداز جریان کربلا ؟ در این روز اسراء ، اهل بیت پیغمبر اكرم صلی الله‏ علیه وآله وسلم ، اهل بیت امام حسین علیه السلام از شام به كربلا می‏آیند.

33 – علامات جامعه مرده ؟ الف -  دروغ را می‏پذیرد اما راست را هرگز حاضر نیست بپذیرد ! ب- عدم تحرک و پویایی و حرکت ج – کارشکنی و سنگ اندازی در کارها

34 - جابربن عبدالله انصاری در وقت وفات رسول اكرم صلی‏ الله علیه وآله وسلم تقریبا چندساله بود ؟      بیست و دو سه ساله

35 - جابربن عبدالله انصاری در سنه‏ 61 هجری چند ساله بود ؟        حدوداًهفتاد و چند ساله و در حدود 12 سال از اباعبدالله بزرگتر است در آخر عمر كور شده بود .

36 - جابربن عبدالله انصاری در زیارت امام حسین چه کرد ؟    با یك مرد محدث بزرگواری به نام عطیه عوفی آمد و قبل‏ از آنكه به سراغ تربت حسین علیه‏السلام برود ، رفت سراغ فرات ، غسل‏ زیارت كرد و از سعد كه گیاهی خوشبو بوده و آن را خشك می‏كردند و بعدمی‏سائیدند و پودر می‏كردند و از آن به عنوان یك عطر و بوی خوش استفاده‏ می‏كردند ، خودش را خوشبو كرد عطیه می‏گوید وقتی كه جابر از فرات بیرون‏ آمد گامها را آهسته برمی‏داشت و ذكر می گفت تا به نزدیكی قبر مقدس حسین بن علی علیه السلام رسید وقتی كه‏ رسید دوبار یا سه بار فریاد كشید : حبیبی یا حسین ! دوستم ، حسین جان ! بعد گفت حبیب لایجیب حبیبه ؟ دوستی جواب دوستش را چرا نمی‏دهد ؟ من‏ جابر ، دوست تو هستم ، رفیق دیرین توام ، پیر غلام تو هستم ، چرا جواب‏ مرا نمی‏دهی ؟ بعد گفت عزیزم ، حسینم حق داری جواب دوستت را ندهی ، جواب پیر غلامت را ندهی ، من می‏دانم با رگهای گردن تو چه كردند ، من‏ می‏دانم سر مقدس تو از بدن مقدست جداست ، گفت و گفت تا افتاد و بیهوش شد وقتی كه به هوش آمد سرش را برگرداند به این طرف و آن طرف و مثل كسی كه با چشم باطن می‏بیند گفت : السلام علیكم ایتها الارواح التی‏ حلت بفناء الحسین سلام من بر شما مردانی كه روح خودتان را فدای حسین‏ كردید .

37 – وقتی جابر گفت : من شهادت‏ می‏دهم كه ما هم با شما(امام حسین(ع)) در این كار شریك هستیم در برابر تعجب عطیه  چه گفت ؟ اصلی در اسلام هست كه من از پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم فرمود هر كسی كه واقعا از ته دل دوست‏ داشته باشد ، روحش هم آهنگ باشد ، در این عمل شریك است .

38 –جوهر حیاتی یک مكتب  چیست ؟                           طرز تفكری كه مردم آن مکتب دارند.

39 - ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفكر خودمان را تصحیح كنیم چه کنیم ؟   باید به سوابق و تاریخ و ریشه های آسیب دیدگی طرز تفكر اسلامی مراجعه کنیم.(از قرن دوم اسلام)

40 -از جمله آسیبهای قرون اولیه اسلامی  چیست ؟ خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت‏ انسان است(رجوع از طرز تفكر واقع بینانه به خیالبافانه انسان به قرآن،سنت وروایات )

41 -  تكیه گاه تعلیم و تربیت اسلامی چیست ؟                    عمل 

42 – از نظر اسلام  سرنوشت انسان را چه تشكیل می‏دهد ؟         عمل

43 -  ناموس خلقت چیست ؟                   قرآن‏

44 – تعبیر این آیات در مورد چیست ؟   « و ان لیس لللانسان الا ما سعی »( نجم 39)برای بشر جز آنچه كه كوشش كرده است نیست « فمن یعمل مثقال ذرش خیرا یره و من یعمل مثقال ذرش شرا یره»( زلزال ) یعنی سعادت بشر در گرو عمل‏ اوست

45 - چرا در صدر اسلام مسلمین آنقدر جنبش و جوشش داشتند؟    از اصول افكارشان همین بود سعادت بشر در گرو عمل‏ اوست.

46 - عمل یك مسلمان علاوه برعمل جوارح ،به چه چیزهایی بستگی دارد؟           نیت و ایمان  صحیح

47 – ریشه فکر خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت‏ انسان را چه کسانی در اسلام ترویج کردند؟     امویها

48 - چرا فكر تحقیر عمل پیدا شد ؟ امویها  حكومت ،قدرت و ثروت در اختیارشان بود و با تبلیغات وسیع بوسیله مزدورهائی ازعالم نماها که بگویند اساس ، ایمان است ، و ایمان‏ كه درست شد عمل هر چه بود ، بود .

49 – مرجئه که بودند؟  علم كلام نشان می‏دهد كه فرقه ای در قرن دوم اسلامی پیدا شد كه مرجئه می‏گفتند یكی از اصول‏ عقایدشان تحقیر عمل بود و خلفای اموی هم از اینها حمایت می‏كردند .

50-ایمان از نظر ائمه (ع) چیست ؟ « الایمان ، معرفة بالجنان و اقرار باللسان و عمل بالاركان ». ایمان با سه چیز محقق می‏شود : اعتقاد قلبی ، اقرار به زبان ، و عمل با اعضا و جوارح

51 - اساساً فلسفه شهادت حسین بن علی علیه السلام چه بود؟          اسلام را در مرحله عمل زنده كند . « اشهد انك قد اقمت الصلوش و آتیت الزكاش و امرت بالمعروف و نهیت‏ عن المنكر و جاهدت فی الله حق جهاده »  یعنی تو كشته شدی كه اسلام‏ را در عمل زنده كنی .

52 – کتابهای ابوالفرج اصفهانی   چیست ؟       آغانی یعنی اغنیه‏ ها - مقاتل الطالبین(مورد تاییداست)  

53 – در مباحثه مرد شیعی و مرجئه ای (سعادت انسان در عمل) ، منظورمرد موسسیقیدان که گفت : اعلای شیعی و اسفلی مرجی‏ء از سر تا كمرم‏ شیعه و از كمر به پائین مرجی‏ء هستم " چیست ؟  فكرم شیعی است اما در عمل مرجی‏ء هستم .     

54 -  تعبیر علی (ع)  که بهشت را به " بها "  می‏دهند  چیست ؟          " ثمن " ، ثمن اعمال شما

55 -  کدام قوم از نظر قرآن تفکر داشتند خدا به كار بد آنها كار ندارد ولی اگر كار خوب بكنم چند برابر جزای خوب می‏دهد؟ چرا؟  یهودیها - بود ، خود را نژاد ممتاز می دانستند.

56 – آیه قرآن‏ در مورد تفکر یهود در مورد جهنم رفتن ؟              قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودش(بقره80 )  فرضا اگر به جهنم برویم ، بعد از چند روزی خلاص می‏شویم ، بهشت مال ماست

57– آیات ذیل مربوط به چیست ؟ « لیس بأمانیكم و لا امانی اهل الكتاب من یعمل سوء یجز به »(نساء123) نه مطلب آنطوری است كه شما مسلمان ها آرزو كردید ( مخاطبش مسلمانهاست ) و آرزویش را در دلتان پروراندید ، و نه آنطوراست كه اهل كتاب خیال كردند و آرزویش را در دلشان پروراندند خدا با هیچكس خویش و قومی ندارد ، « من یعمل سوء یجز به »( نساء123 ) هر كسی كار بد بكند خداوند به او كیفر خواهد داد.  دم امتیاز برای مسلمانی ،مسیحی و یهودی در مدینه (عملشان را درست کنند.)

58 - حضرت رضا علیه السلام به برادرشان زیدبن موسی بن جعفر(زیدالنار) چه فرمودند ؟ آیا ما چون اهل بیت پیغمبر هستیم با خدا قوم و خویشی داریم ؟ بعد فرمود : ای زید اگر این جور باشد كه تو می‏گوئی ، كه ما چون اهل بیت پیغمبر هستیم اگر لغزشی هم بكنیم خدا ما را می‏بخشد ، ما تضمین شده و تأمین شده‏ هستیم ، اگر این مهملاتی كه می‏بافی درست باشد ، تو از پدرت موسی بن جعفر افضل هستی برای اینكه تو هم تضمین شده ای ، تو هم می‏روی بهشت ، پدرت‏ موسی بن جعفر هم می‏رود بهشت ، اما پدرت یك عمر در دنیا عمل و كوشش‏ كرد و اجتهاد و عبادت نمود و تو یك عمر به بطالت گذراندی . آنجور كه تو می‏گوئی لازمه اش این است كه تو و پدرت موسی بن جعفر علیه‏ السلام هر دو در نزد خدا مقرب باشید ، پس تو از پدرت خیلی افضل هستی‏ چون او یك عمر عبادت كرد و تو بی‏عبادت به آنجا می‏رسی كه پدرت رسیده‏ است .

59 – نام راوی که در محضر امام رضا(ع) چه بود ؟          " وشاء " از روات و اهل كوفه بود.

60 – در این آیه چه کسی به خدا خطاب می کند ؟ « رب ان ابنی من اهلی‏ و ان وعدك الحق »( (هود 45)         نوح علیه السلام

61 - آیه " انه لیس من اهلك ، انه عمل غیر صالح " خطاب به کیست ؟ این جزو خاندان تو نیست(خطاب به نوح ع )         خدایا این پسرم جزء خاندان من است ، او را ببخش .

62 – بعضی در كوفه آیات فوق را چگونه معنی می کردند؟  نوح علیه السلام گفت خدایا این پسر من است ، او را بر من ببخش ، بعد آیه را به گونه ای مسخ كردند كه معنایش این می‏شود كه خدا گفت : ای نوح‏ ! تو اشتباه می‏كنی ، این پسر تو نیست ، اگر از نسل تو می‏بود ، به خاطر تو او را می‏بخشیدم (اهانت به مقام یك پیغمبر است )

63– طبق حدیث حضرت صادق علیه السلام: « اذا عرفت فاعمل ما شئت » ( 1 ) یعنی هر وقت معرفت به امامت درست‏ شد هر اندازه و هر چه می‏خواهی عمل كن    ) منظور چیست ؟ وقتی امام را شناختید و معرفت به امام پیدا كردید ، آنگاه هر چه دلتان می‏خواهد عمل‏ صالح انجام دهید ، برای اینكه امام را شناخته ای و می‏فهمی چه جور عمل‏ صالح انجام دهی (ولایت و مسئله‏ عمل)

64 - مسئله بست در اسلام چگونه است ؟              جزء موهومات و مطرود است.

65 – دو چیزی که در نهج البلاغه تکرار شده است ؟         " تقوی " و " عمل "

66 –پیامبر در قبال این آیه چه کرد ؟                     « و انذر عشیرتك الاقربین »( شعراء214)  ) بنی‏هاشم را جمع كرد و فرمود :  بنی‏هاشم ! بنی‏عبدالمطلب ! نبینم كه در روز قیامت مردم دیگر بیایند درمحضر عدل پروردگار با توشه عمل صالح ولی شما بیائید و اتكالتان به من‏ باشد و بگوئید پیغمبر از ما است كه این به حالتان فایده نخواهد بخشید)

67 - پیغمبر اكرم ( ص) به حضرت فاطمه در مورد عمل چه  می‏گوید؟  « بضعة منی » ، او پاره جگر من است و می‏گوید : « یا فاطمة اعملی بنفسك »، دختركم خودت برای خودت عمل كن « انی لا اغنی‏ عنك شیئا » من به درد تو نمی‏خورم ، از انتسابت با من كاری ساخته نیست‏ .

68 – پیغام امام باقر(ع) برای شیعیان چیست ؟ « ابلغ‏ شیعتنا یا : ابلغوا شیعتنا »: از طرف ما به شیعیان ما ابلاغ‏ كنید كه شیعه ما نیست مگر كسی كه اهل ورع و پارسائی و تقوی و اهل اجتهاد باشد ( اجتهاد در اینجا یعنی كوشش ) ، اهل كوشش و فعالیت و عمل باشد )

69 – نصیحت امام علی به مرد چه بود ؟ « لا تكن ممن یرجوا الاخرش بغیر عمل ، و یرجی التوبة بطول الامل ، یقول فی‏ الدنیا بقول الزاهدین ، و یعمل فیها بعمل الراغبین : " از كسانی مباش كه امید به آخرت‏ می‏بندند ولی بدون عمل " ( این ، امید و رجاء كاذب است.)

70 – تقسیم بندی قرآن در مورد مردم چیست ؟   « لینذر من كان حیا » (یس 70)  مردم را به دو دسته تقسیم می‏كند : مردم‏ زنده و مردم مرده ( تفكر زنده و تفكر مرده)

71 -  تعبیر قرآن از مردگی و زندگی چیست ؟ نورفطرت یا هسته حیات انسانی خاموش باشد (مردگی)   قرآن در زمین روحشان بذر می‏افشاند (زندگی)

  72 – آیاتی که قرآن را عامل زندگی می داند؟  « او من كان‏میتا فأحییناه »(انعام122) آیا آن كسی كه مرده ای بود ولی ما او را به‏ وسیله قرآن زنده كردیم « و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس »( انعام122) وبرای او نوری قرار دادیم كه به موجب آن نور در میان مردم راه می‏رود .  آیا چنین‏ كسی « كمن مثله فی الظلمات لیس بخارج منها »( انعام122 ) ؟

  73 – منظور این آیه چیست ؟  « یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما یحییكم »(انفال24)      الف - تقسیم بندی مردم به دسته زندگان و دسته مردگان      

ب-  قرآن عامل حیات و پیغمبر را محیی یعنی‏ حیاتبخش و زنده كننده معرفی كرده است .

74 - زندگی یعنی چه ؟                           بینائی و توانائی

75 - چرا به خداوند كلمه " حی " را اطلاق می‏كنیم؟                  « الله لا اله الاهو الحی القیوم »( بقره255 ) و یا : « هو الحی الذی لا یموت ». چون دانا و توانای مطلق است و آثار حیات بر وجود مقدس او بار می‏شود رأفت است‏ ، رحمت است ، رحیم و رحمن است.

76 – آیا زندگی همان شرایط زندگی است ؟               نه ، زندگی ، بینائی به معنی دانائی و توانائی است.

77 - اسلام در مسئله عمل  چه كوشش و سعی بلیغی دارد؟       درتعلیمات خود سرنوشت انسان را وابسته به عمل  یاد دهد.

  78 -  اعتماد بنفسی كه اسلام در انسان بیدار می‏كند چیست ؟         امید انسان را از هر چه غیر عمل خودش‏ است ، از بین می‏برد و به هر چه انسان بخواهد امید ببندد از راه عمل خودش باید امید ببندد.

79 -     چگونه می توانید با پیغمبر اسلام و ائمه و...مرتبط باشید ؟                   از راه عمل‏

  80 – این حدیث از کیست ؟ لا یستعن احدكم من غیره و لو بقضمة من سواك »، یعنی : هرگز از دیگران دركارها كمك نجوئید ولو برای یك امر كوچكی باشد ، ولو برای اینكه یك‏ مسواك از دیگران بخواهید . پیامبر (ص) در باره عمل

 81 -  یكی از اصول تعلیمات اسلامی كه تفكراسلامی را زنده می‏كند ؟              عمل و اتكاء به عمل است.

  82 -  اخلاقیات و اصول تربیتی اسلامی چگونه تیغ دو دم است ؟                 مسائل اگر خوب و صحیح آموزش داده شود اثر بسیار عالی دارد ، ولی اگر یك ذره از مسیر خودش منحرف شود ، صددرصد اثرش معكوس‏ است .

83- توكل چگونه مفهومی دارد ؟ مفهومی زنده كننده و حماسی - قرآن می‏خواهد بشر را وادار به عمل كند و ترسها و بیم ها را از انسان بگیرد.

84 - توكل مسخ شده و وارونه  چگونه است ؟ وقتی می‏خواهیم وظیفه را ازخودمان دور كنیم و آن را پشت سر بیندازیم آن وقت به توكل می‏چسبیم .

  85 - زهد  منفی چیست ؟                 زاهد به كم قناعت می‏كند .

86 – یکی از شرایط زاهد چیست ؟           در زندگی شخصی و فردی خودش طوری باشد كه به كم بتواند قناعت كند.

87 - هر كس كه به كم قناعت كرد او زاهد است ؟        خیر

88 - این آیه سخن چه کسی است ؟ و نتیجه گیری آن ؟  « اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم » (یوسف55) حضرت یوسف به عزیز مصر یوسف آن پست و مقام و هرچه را كه می‏خواست ، برای هدفهای معنوی و الهی می‏خواست ، و  این دیگر دنیا نیست ، عین آخرت است .

89 -مسئله ولایت از قبل جائر از نظر علمای اسلام ؟                       حرام است ، یعنی اگر حكومت‏ ظالمی باشد و كسی بخواهد از ناحیه این حكومت ظالم پست بگیرد عمل حرامی‏ مرتكب شده.

90 – در چه صورت مسئله ولایت از قبل جائر مستحب یا واجب است؟              هدفش از گرفتن این پست خدمت باشد ، نجات دادن‏ مظلومان باشد ، نه تنها گناه نیست ، به فتوای بعضی از علماء ، مستحب ، و به فتوای بعضی دیگر واجب است .

91 - زهد ،چگونه  قدرتی است ؟                قدرت  روحی است نه ضعف اقتصادی

92 - اسلام طرفدار کدام  دو قدرت است؟          قدرت روحی و قدرت اقتصادی

‏ 93 – اسلام طرفدار قدرت روحی است یعنی چه ؟                   از ناحیه اخلاقی شما باید این قدر قوی و نیرومند باشید كه به دنیا و مافیهایش اعتنا نداشته باشید ، بنده و اسیر دنیا نباشید .

  94 – در بیان  امیرالمؤمنین : « الزهد كله بین كلمتین من القرآن » زهد یعنی چه ؟ زهد را از جنبه قوت روحی تفسیر می‏كند ، می‏فرماید : خدا در قرآن بیان كرده « لكیلا تاسوا علی ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتیكم (حدید23 ) وقتی از ناحیه روحی به این مقام رسیدید كه اگر تمام دنیا بشما رو بیاورد شادی زده و اسیر نمی‏شوید و اگر تمام دنیا را از شما بگیرند روحتان‏ شكست نمی‏خورد (در زهد واقعی)

  95 -  اسلام طرفدار دو قوت است ، آن دو قوت چگونه باید باشند ؟  این دو قوت مربوط به مسئله زهد و دنیاست  الف -  از ناحیه روحی اینقدر ما باید قوی و نیرومند باشیم كه مال و ثروت دنیا نتواند ما را بنده خودش قرار بدهد ،           ب -  از نظر اقتصادی جمع آوری مال و ثروت را از طریق مشروع‏ و استفاده از این قدرت مادی و اقتصادی. 96  - این سخن علی (ع) چه نوع زهدی است ؟   « او ابیت مبطانا و حولی بطون قرثی ، و اكباد حری ، او اكون كما قال القائل : » آیا من با شكم سیر بخوابم ؟ در حالی كه از اطراف من شكم گرسنه هست ؟ آیا من با شكم سیر بخوابم ؟ زهد از نوع همدردی

97 – حضرت علی (ع) به چه کسی در نامه خود نوشتند:  " نمی‏توانم با شكم سیر بخوابم"      عثمان بن حنیف انصاری كه از جانب آن بزرگوار حاكم بصره بود نوشته است .

  98 -  این حدیث از کیست و مضمون آن چیست ؟            حضرت علی (ع) -      نه تنها همسایه دیوار به دیوار را می‏گفت ، بلكه می‏گفت : « و لعل بالحجاز او الیمامة من لا طمع له فی القرص » ( 1 ) . شاید در حجاز گرسنه‏ ای باشد كه این قرص نان گیرش نیاید ، شاید در یمامه زهد از نوع همدردی

 99 – طبق آیه قرآن سفارش خدا به رسول اكرم صلی الله علیه وآله و سلم  درباره ایثار و گذشت و زهد و انسانیت  چیست ؟ " میانه روی را از دست نده " . « و لا تجعل یدك مغلولة الی‏ عنقك و لا تبسطها كل البسط فتقعد ملوما محسورا  »(اسرا29)

  100 -  معنی لغوی کلمه زهد چیست ؟           " بی میلی " ، " بی رغبتی "

 101 - اگرعرب كلمه زهد را در مورد بالخصوصی بكار ببرد معنی آن  چیست ؟ فلان‏ شخص به فلان شی‏ء رغبتی ندارد زهد فیه .

  102 - آیا زهد یعنی بی‏رغبتی طبیعی ؟        خیر

103 -  منظور از زاهد کیست ؟                       كسی كه به حسب طبیعت و غریزه ، به لذت مادی‏ رغبت دارد ولی از چیزی كه به آن میل و رغبت دارد بخاطر هدفی صرف نظر می‏كند .

  104 -  زهد به حسب عرف  یعنی چه ؟               بی‏اعتنائی به امور مورد رغبت طبیعی

  105 – تفکرات غلط در باره فلسفه زهد ؟  كار دین از كارهائی از قبیل تجارت و زراعت و صنعت جداست و هركدام از آن به دنیائی جداگانه تعلق دارد كار دین عبادت است و كار دنیا كسب و تجارت و زراعت و صنعت و مدیریت . روآوردن از كار دنیا به كار آخرت

 106 -  یک برداشت غلط از زهد ( زهد ی  که  در اسلام وجود ندارد) نام ببرید. اولاً اعتقادبه اینکه كار دنیا و كار آخرت از یكدیگر جداست‏ . بعضی كارها مربوط به دنیاست مانند كسب و تجارت و زراعت و صنعت و دنبال روزی و تحصیل مال رفتن دوماً انجام کارهایی که به زندگی دنیا بستگی ندارد و مربوط نیست ، یعنی تأثیر مثبت و مفیدی در زندگی دنیا ندارد اگر تأثیر مضر نداشته باشد ، اسم آنها عبادت است ، عبادت یعنی مثلا دعا خواندن ، روزه گرفتن ، ریاضت كشیدن در نتیجه زهد یعنی رها كردن زندگیدنیا برای اینكه انسان برای كارهای آخرت فراغت پیدا كند .

107 – در تعریف بالا ، زهد از کدام ادیان است ؟     مفهوم مسیحی=  ترك الدنیا للتخلی للعبادش ، یعنی‏ كار دنیا را رها كرد برای اینكه برای عبادت فراغت پیدا كند.(رهبانیت)

108 – کدام کتاب زهد مسیحی را تعریف کرده ؟         كتاب المنجد در لغت عربی و به سبك دیكسیونرهای فرنگی است‏.

109 -  المنجد از کیست ؟       كتاب لغت است به زبان عربی كه به وسیله یكی از پدران‏ روحانی مسیحی لبنان كه از آباء یسوعی و عرب است ، نوشته شده است .

110 – رهبانیت از نظر پیامبر (ص) ؟     « لا رهبانیة فی الاسلام »  رهبانیت و سیاحت امت من جهاد است

111 – یک نمونه کلمه زهد در قرآن ؟          « و كانوا فیه من الزاهدین »( یوسف20  )

112 - برداشت غلط دیگر از زهد چیست ؟ همه كارهای دنیا را چون وظیفه است باید انجام بدهیم ، ولی حساب لذت دنیا از حساب لذت آخرت جداست‏ ، ما یا باید در دنیا لذت ببریم و از لذت آخرت محروم باشیم یا لذت‏ آخرت را به دست آوریم و خودمان را از لذت دنیا محروم كنیم. (کار دنیا وظیفه است ولی كوشش می‏كنیم در این دنیا لذت نبریم برای اینكه هر چه در این دنیا لذت ببریم از لذت آخرت‏ ما كاسته می‏شود . )

113 -  آیا سخن ابوعلی سینا در نمط نهم " اشارات " می‏گوید : المعرض عن متاع الدنیا و طیباتها یسمی باسم‏ الزاهد یعنی به كسی كه از لذت دنیا اعراض می‏كند برای اینكه به لذت‏ آخرت برسد ، اصطلاحا زاهد می‏گویند درست است ؟                         خیر

114 - آیا اصل معاوضه لذتها صحیح است ؟ آیا اسلام برای لذتها دو قلمرو قائل است ؟            خیر

115 -  علی علیه السلام در نهج البلاغه در مورد متقین در استفاده نعمت دنیا و آخرت چه فرمودند؟  « ان المتقین ذهبوا بعاجل‏ الدنیا و آجل الاخرش ، سكنوا الدنیا بأفضل ماسكنت ، و اكلوها بأفضل ما اكلت » متقین و پرهیزكارانی در دنیا هستند كه هم نعمت دنیا را برده‏اند و هم نعمت آخرت را در دنیا در بهترین مسكنها نشسته‏اند و بهترین‏ غذاها را خورده‏اند و در عین حال به نعمت عقبی هم رسیده‏اند .

116 - قرآن   در مورد لذت حرام چه می‏گوید ؟           « یحل لهم‏ الطیبات و یحرم علیهم الخبائث »(اعراف157) خوشی‏ای كه برای بدن ، برای روح و جامعه ، عواقب ناگوار ندارد حلال است و هر چه كه پلید می‏باشد ، حرام‏ است « قل من حرم زینة الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق (اعراف32) ) . بگو چه كسی حرام كرده است زیورهای خدا را كه برای بشر آورده است ؟ چه كسی رزقهای پاكیزه را حرام كرده است ؟ « كلوا من طیبات ما رزقناكم »( طه81) از روزیهای پاك و پاكیزه ای كه ما داده ایم بخورید.

117 - مفهوم واقعی زهد  ومواردی که برای هدفها و منظورهائی توصیه شده است كه انسان زهدبورزد ؟     توصیه شده كه انسان لذت پرست نباشد ، خودش را در لذتهای دنیا غرق نكند، حتی اگر خودش را در لذتهای حلال هم غرق بكند ، كار حرامی نكرده است ، ولی اگر نكند یك كار اخلاقی بزرگ انجام داده است .

118 – اسلام با چه کاری ولو از راه حلال موافق نیست ؟             لذت پرستی

119 - ، لذتی را كه انسان برای خودش حلال و جایز است به دیگری می‏دهد ، نامش چیست ؟ ایثار می‏كند ، جود و بخشش می‏كند .

  120 -  زهد عالی و صحیح چیست ؟   برای اینكه بتواند دیگران را در آسایش وارد كند لذت نمی‏برد برای اینكه به دیگران لذت برساند این ، ایثار است ، و آن زهدی است كه علی بن ابیطالب دارد . نمی‏خورد ولی دور نمی‏ریزد زحمت‏ می‏كشد ، به دست می‏آورد ، ولی نمی‏خورد برای اینكه بخوراند ، نمی‏پوشد برای‏ اینكه دیگران را بپوشاند : « و یطعمون الطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا ، انما تطعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاء و لا شكورا » (اسلام این گونه اعراض را كه هدف انسانی دارد ، هدف معقول دارد می‏پذیرد) 

121 - قرآن درباره عده ای از اصحاب پیغمبر ، انصار و مؤمنینی كه در مدینه بودند در باره ایثارشان چه می‏فرماید؟  « و یؤثرون علی انفسهم و لو كان بهم خصاصه »( حشر 9 ) . ولو اینكه خودشان در سختی به سر می‏برند ، در مشقت به سر می‏برند ، ولی برادران مسلمان خودشان‏ را بر خودشان مقدم می‏دارند.

   122 -  فلسفه و اهداف زهد اسلامی ؟     (مهم )            ایثار – همدردی - بخاطر آزادی و آزادگی

123 – چرا بعضی از متفکرین خودکشی را وضع می کنند؟    می‏گویند چون‏ زندگی شر است و انسان هم شر است یك كار خیر بیشتر در جهان نیست و آن‏ پایان دادن به شر زندگی است .

  124 -  حضرت علی علیه السلام  وظیفه پیشوایان‏ امت را چه می‏داند؟    با دیگران حداقل همدردی و كمك روحی كنند.

  125 -  حدیث حضرت علی ( ع ) در فلسفه زهد  چیست ؟ « ان الله جعلنی اماما لخلقه ، ففرض‏ علی التقدیر فی نفسی مطعمی و مشربی و ملبسی كضعفاء الناس ، كی یقتدی‏ الفقیر بفقری و لا یطغی الغنی غناه » . خدا مرا پیشوا قرار داده‏ است و من وظیفه خاصی دارم كه در خوراك و پوشاك و در زندگیم مانند ضعیف ترین افراد امت باشم ، تا فقیر به این وسیله تسكین خاطری پیدا كند و غنی هم كه مرا می‏بیند كه در رأس اجتماع هستم غنایش او را طاغی و یاغی‏ نكند .  

126 - علی علیه السلام در جواب عاص بن زیاد که گفت لباس من که از لباس شما درشت نیست ....چه فرمودند؟ « ان الله تعالی فرض علی ائمة الحق ان یقدروا انفسهم بضعفة الناس كیلا یتبیغ بالفقیر فقره » ( 5 ) وظیفه پیشوایان و امامان و زمامداران امت‏ وظیفه دیگری است خداوند بر زمامداران حق واجب كرده است كه زندگی‏ خودشان را در سطح پائین ترین افراد قرار بدهند ، چون چشم توده مردم به‏ آنهاست ، برای اینكه با آنها همدردی كرده باشند ، برای اینكه تسكینی‏ برای آنها به وجود آورند و یك كمك روحی به آنها كرده باشند.

  127 - قرآن كریم در سوره مباركه ( هل اتی )با زبان بسیار رسایی  چه کسی ستایش كرده است .  ؟ و چرا؟  علی علیه السلام و خاندان پاكش‏ -   غذای خودشان را یك شب به یك فقیر ، یك شب به یك یتیم و شب دیگر به‏ یك اسیر ایثار كردند ، آنچنان عظمت و اهمیت داشت كه سوره ای در این باره نازل شد : « و یطعمون الطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا ، انما نطعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزآء و لا شكورا »( دهر ) .

  128 – آیه ذیل مربوط به چیست ؟ « و یؤثرون علی انفسهم و لو كان‏ بهم خصاصة »(حشر 9) از خود می‏كند و به دیگری می‏دهد و رضای خدا را در تراحم و تعاطف و خدمت به خلق تشخیص می‏دهد .

  129 - زهد به خاطر آزادی و آزادگی  یعنی چه ؟               آزادی از بعضی قیود و عادات و دلبستگی ها

  130 – نتیجه عادت و دلبستگی چیست ؟         عادت ، دلبستگی می‏آورد و دلبستگی ، اسارت

131 - فلسفه سبكبالی و سادگی در زندگی رهبران چیست ؟ زندگی پرتجمل با رهبری كه لازمه آن سبكباری و سبكبالی و جنبش زیاد و آزادی و آزادگی است ، نمی‏سازد .

132 - در شرح حال رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم  « كان‏ رسول الله خفیف المؤونة  »(خفیف الموونه ) یعنی چه ؟    اولین چیزی كه در سیره پیغمبر اكرم‏ صلی‏الله علیه وآله وسلم به چشم می‏خورد این است كه مردی بود سبك خرج لباس و خوراكش و همچنین در نشست‏ و برخاست و مسافرت بسیار ساده بود .

133 - فلسفه زهد گاندی چه بود ؟ به ملت هند دستور می‏دهد كه اگر می‏خواهید از چنگال استعمار رهائی پیدا كنید باید زاهد باشید ، یعنی یك زندگی ساده پیشه كن تا بتوانی آزاد شوی بعد كه آزاد شدی‏ ، اگر می‏خواهی زندگیت را پر تجمل بكنی ، بكن .

134 - زهد و مقتضیات زمان یعنی چه ؟ در یك زمان برای انسان وظیفه است كه زاهدانه زندگی كند و در یك زمان‏ دیگر نه ، مثال :زندگی پیغمبر اكرم (ص ) وحضرت امیر علیه السلام با زندگی ائمه بعدمثلا امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام اندكی تفاوت دارد.







نوع مطلب : موارد جالب قابل استفاده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 8 خرداد 1392
شنبه 18 شهریور 1396 05:20 ق.ظ
I will immediately clutch your rss feed as I can't find your
e-mail subscription hyperlink or newsletter service. Do you've any?
Please permit me recognise in order that I may
just subscribe. Thanks.
پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:43 ق.ظ
It's going to be ending of mine day, except before finish I am reading this fantastic
piece of writing to increase my experience.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 12:29 ق.ظ
Attractive portion of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to
assert that I acquire in fact enjoyed account your weblog posts.
Anyway I'll be subscribing for your feeds or even I
success you get right of entry to constantly rapidly.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:19 ق.ظ
My partner and I stumbled over here coming from a different web address and thought I
should check things out. I like what I see so now i am following you.
Look forward to finding out about your web page for a second time.
سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 02:03 ب.ظ
Hello there, You've done a fantastic job. I'll definitely digg it and individually recommend
to my friends. I am sure they will be benefited from this website.
جمعه 11 فروردین 1396 08:18 ب.ظ
Hi there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I truly enjoy
reading through your blog posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that
go over the same subjects? Thanks for your time!
جمعه 15 خرداد 1394 12:30 ق.ظ
ساعت مچی های زیبایی داریم خوشحال میشیم تبادل لینک کنیم ممنونم
جمعه 15 خرداد 1394 12:28 ق.ظ
به ما سر بزنید
چهارشنبه 19 تیر 1392 10:29 ق.ظ
خدایــــــــا
رمضان ماه مهمانی توست
سفره ات هر روزِ سال پهن بوده ،
ولی این روزها ، پذیرایی ها ویژه است
از سفره گسترده ات چشم و دلی سیر میخواهم
شکم سیر را هر روز قبل از رمضان مرحمت نموده ای
**********************
سلام
امیدوارم که بتوانیم از برکات ماه مبارک رمضان بهره کافی ببریم......
شنبه 8 تیر 1392 10:02 ب.ظ
از زحمات جنابعالی تقدیر وتشکر می نمایم
جمعه 7 تیر 1392 03:46 ب.ظ
سلام :واقعا کار بزرگ وقابل تقدیری است.تشکر
پنجشنبه 6 تیر 1392 05:23 ب.ظ
سلام"ممنون همکار گرامی استفاده کردیم
سه شنبه 4 تیر 1392 08:35 ق.ظ
سلام ممنون استفاده كردم
یکشنبه 2 تیر 1392 08:00 ب.ظ
بسیارعالی بود سپاسگذارم
پنجشنبه 16 خرداد 1392 01:29 ق.ظ
سلام همکارگرامی
مطلب جالب و مفیدی بود از آن استفاده کردم. وقت كردید به كلبه ما هم سربزنید.
جمعه 10 خرداد 1392 07:40 ق.ظ
سلام وخداقوت خدمت شما بااجازه ازمطلبتون دروبلاگم استفاده کردم البته باذکر منبع .باافتخارلینک شدید.درضمن وبلاگ خیلی خوبی دارید .
چهارشنبه 8 خرداد 1392 12:53 ب.ظ
سلام
آیا می دانید تبادل لینک با سایت های پر بیننده باعث افزایش رنک سایت شما و بالا رفتن آمار بازدید از وبلاگ یا سایتتان می شود.این همان فرصتی است که در سایت سون لینک برای شما فراهم شده است.
با تشکر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Online User
Page Rank Check